Sähköpyörän saapuminen markkinoille on tehnyt keskipitkistä työmatkoista huomattavasti helpompia. Pyöräilijä pääsee liikkumaan vapaasti pyöräteitä pitkin, kun taas autoilija joutuu pysähtymään jokaisiin punaisiin valoihin ja juuttuu ruuhkiin. Yhä useammat ihmiset ovat kiinnostuneet kätevistä ja ympäristöystävällisistä sähköpyöristä, ja myös niiden tarjonta on vastaavasti lisääntynyt. Millainen sähköpyörä sitten olisi hyvä? Olemme helpottaneet päätöksentekoa testaamalla eri hintaryhmien suosituimmat vaihtoehdot. Tulimme siihen tulokseen, että paras sähköpyörä on FitNord Ava 200.
Sähköpyörä ei ole mikään halpa hankinta, mutta se maksaa usein pian itsensä takaisin, kun joukkoliikennemaksut tai bensakulut ja auton huoltokustannukset pienenevät. Sähköpyörän hankintaa harkitseville on tarjolla paljon tietoa, jonka lukeminen auttaa valinnan tekemisessä. Mekin olemme kirjoittaneet oman ostosoppaan, mutta on joitakin sellaisia asioita, joita on vaikea sisäistää vain lukemalla. Vain kokeilemalla pääsee kunnolla käsitykseen siitä, miten kaikki toimii. Siksi olemme myös testanneet sähköpyörät ja kiinnittäneet huomiota seuraaviin asioihin:
Teho
Kantama
Nopeus
Vaihteita
Paino
Akku
Jarrut
Renkaat
Teho
Kantama
Nopeus
Vaihteita
Paino
Akku
Jarrut
Renkaat
Sähköpyörällä on paljon muitakin ominaisuuksia kuin ulkonäkö ja luvattu kantama. Sinun on tiedettävä monenlaisia asioita, jotta löydät itsellesi sopivimman vaihtoehdon. Vain lyhyitä matkoja harvakseltaan ajavalla on aivan erilaiset tarpeet kuin niillä, jotka aikovat käyttää sähköpyöräänsä päivittäin. Kun otat huomioon seuraavat ostosoppaamme kertomat asiat, teet varmasti oikean valinnan, riippumatta siitä, päädytkö ostamaan sähköpyörän vai et.
Sähköpyörän suurin teho ei juuri koskaan ylitä 250 wattia, koska jos se raja ylittyy, ei sähköpyörää enää pidetä polkupyöränä vaan pikemminkin mopona. Jos sähköpyörää pidetään mopona, sitä koskevat eri liikennesäännöt. Asian kanssa on siis syytä olla tarkkana. Jos tehokkuutta ei ole määritelty, mutta sähköpyörää myy tunnettu kotimainen jälleenmyyjä, voit olla melko varma siitä, että sähköpyörä on nimenomaan polkupyörä. Jos aiot käyttää sähköpyörää polkupyöränä, on 250 wattia juuri sopiva moottorin teho. Silloin voit tarpeen tullen käyttää suurinta mahdollista avustusta tai halutessasi pienempää.
Myös nopeudelle on asetettu samankaltainen rajoitus kuin moottorin teholle. Tavallinen maksiminopeus on 25 km/h, ja jos se ylittyy, ei sähköpyörää voida enää pitää polkupyöränä. Sähköpyörän moottori saa avustaa pyöräilijää vain 25 km/h nopeuteen asti, jonka ylittyessä se sammuu. Jos moottori ei sammu vaan jatkaa avustamista yhä suuremmissa nopeuksissa, ei kyseessä enää ole polkupyörä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sähköpyörällä pääsisi nopeampaa esimerkiksi alamäessä. Kyse on vain siitä, että moottori ei tietyn nopeuden jälkeen enää avusta pyöräilijää.
Sähköpyörän moottori voidaan sijoittaa kolmeen eri paikkaan; etupyörään, takapyörään ja keskiöön poljinten väliin. Moottorin sijainnilla on suurempi merkitys kuin voisi kuvitella. Se vaikuttaa painon jakautumiseen, ajo-ominaisuuksiin ja joissakin tapauksessa myös siihen, millaiset jarrujen tulee olla. Moottorin olinpaikka voi tehdä myös huollosta helpompaa tai vaikeampaa.
Halvemmissa malleissa moottori on yleensä etupyörässä. Moottori on helppo asentaa siihen, mikä alentaa kokonaishintaa. Kun moottori on edessä, voi jalkajarrua käyttää tavalliseen tapaan, sillä moottori ja ketjut eivät ole yhteydessä toisiinsa. Etumoottorin huono puoli on se, että sähköpyöristä voi tulla hieman nykiviä ja epävakaita. Suurin osa pyöräilijän painosta on takapyörän päällä, joten liikkeen aikaansaava etupyörän pito ei välttämättä ole paras mahdollinen. Kun moottori sijaitsee etupyörässä, pyöräilijän on oltava erittäin varovainen vanteiden ja pinnojen kanssa. Jos ne särkyvät, voi moottorikin samalla mennä käyttökelvottomaksi.
Moottorin takapyörään sijoittamisella on monia hyviä puolia. Jotta moottorin voimalla käyvä pyörä ei lähtisi luisumaan tai pyörimään, on moottoroidun renkaan oltava kunnolla kosketuksissa maahan. Pito on paras silloin, kun moottori on takapyörässä, sillä suurin paino on aina takapyörän päällä. Kun moottori on takana, on myös vääntömomenttia enemmän, mikä tarkoittaa sitä, että sähköpyörä selviää esimerkiksi ylämäestä paremmin. Taakse sijoitetun moottorin huonoihin puoliin kuuluu se, ettei pyörässä voi olla jalkajarrua, vaan ainoastaan käsijarrut levyillä tai jarrupaloilla. Huoltokin voi olla hankalampaa, jos haluat itse vaihtaa takapyörän renkaan sen sijaan, että veisit pyörän ammattilaisen huollettavaksi.
Ne sähköpyörät, joissa moottori on rungon keskellä poljinten välissä, ovat kaikkein arvostetuimpia. Paino jakautuu luontevasti ja polkeminen tuntuu luonnollisemmalta, kun moottori on keskiössä poljinten lähellä. Etupyörä ei pääse nykimään, ja takapyörä, jonne voima ketjujen kautta kulkeutuu, pysyy tukevasti maassa, koska päällä on riittävästi painoa. Keskiömoottorilla varustetuissa sähköpyörissä vääntömomentti on yhtä hyvä kuin niissä, joissa moottori on takapyörässä. Se tekee niistä hieman parempia kuin ne sähköpyörät, joissa moottori on etupyörässä. Toinen merkittävä etu on se, että huolto ja johtojen vaihtaminen helpottuvat, kun moottori ja kaapelit eivät sijaitse renkaassa. Huono puoli taas on se, että keskiömoottorilla varustetut sähköpyörät ovat yleensä muita malleja kalliimpia.
Sähköpyörän moottorin tehoa ei valitettavasti voi nostaa yli 250 watin, jos sitä haluaa käyttää samoilla säännöillä kuin polkupyörää. Sen sijaan on mahdollista rakentaa moottori ja sitä ympäröivät osat niin, että vääntömomentti on mahdollisimman suuri. Vääntömomentti ilmaistaan lyhenteellä Nm, joka tarkoittaa newtonmetriä. Suuremmalla vääntömomentilla moottorin voimasta saadaan enemmän irti. Kyse on samasta ilmiöstä kuin siinä, kun pultin saa kierrettyä paikalleen helpommin, kun jakoavaimesta pitää kiinni kauempaa. Kuten aiemmin mainitsimme, on vääntömomentti yleensä suurempi niissä sähköpyörissä, joissa moottori on takapyörässä tai keskiössä. Sähköpyörien vääntömomentti vaihtelee 30 ja 90 Nm välillä, mutta yleensä se on 40-50 Nm. Voimme vain todeta, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
Akun kapasiteetti ilmoitetaan tavallisesti lyhenteellä Wh, joka tarkoittaa wattitunteja. Tavallisesti wattituntien määrä vaihtelee 400-500 Wh:n välillä, mutta poikkeuksiakin voi olla. Akun kapasiteetti on vahvasti yhteydessä sähköpyörän kantamaan, kun taas latausaikaan vaikuttavat laatu ja yleinen rakenne. Vaikuttaa siltä, että halpojen ja huomattavasti kalliimpien sähköpyörien kapasiteetti voi olla aivan sama. Suuri ero mallien väliltä löytyy sen sijaan latausajasta, joka vaihtelee 3 ja 6 tunnin välillä. Jos voit valita, kannattaa ottaa niin suuri akku ja niin lyhyt latausaika kuin mahdollista. Tavallinen akku jaksaa pitää sähköpyörän liikkeessä 40-80 kilometriä riippuen vähän säästä, tien laadusta ja sähköpyörän kunnosta.
Sähköpyörällä pääsee suurempiin nopeuksiin helpommin kuin polkupyörällä, mutta samalla myös jarruttamisen ja hidastamisen tarve kasvaa, kun eteen tulee mutkia tai esteitä. Pitkällä aikavälillä jarrujen on oltava paremmat, jotta ne eivät heti kulu ja vaadi jatkuvaa vaihtamista.
Levyjarru ja jalkajarru ovat pitkällä käyttöajalla luotettavimmat, ja ne kuluvat erittäin hitaasti. V-jarru eli vannejarru, joka puristaa vanteen jarrupalojen väliin, tarvitsee usein uudet jarrupalat kuluneiden tilalle. Huoltoa siis tarvitaan usein, joten v-jarruja kannattaa välttää. Toki kaikkien jarrumallien jarrutusteho on riittävän hyvä ja vaatimusten mukainen, kunhan jarrujärjestelmästä pidetään hyvää huolta. Levyjarruja kuitenkin pidetään yleensä kätevimpänä vaihtoehtona.
Kun paino jakautuu tasaisesti, muistuttaa sähköpyörällä ajaminen enemmän polkupyöräilyä, mistä useimmat ihmiset pitävät. Sähköpyörän painoa lisäävät moottori ja akku. Suurin osa käytössä olevan sähköpyörän kokonaispainosta tulee kuitenkin pyöräilijän painosta. Vaikka moottorin ja akun osuus kokonaispainosta ei olekaan suuri, tuntuu ajaminen kuitenkin erilaiselta, jos molemmat osat sijaitsevat aivan pyörän takaosassa, eivätkä esimerkiksi keskellä.
Kun suurin osa painosta on keskellä, tuntuu sähköpyörällä ajaminen luonnollisemmalta ja vähemmän takapainoiselta kuin silloin, kun akkupakkaus ja moottori ovat takatelineessä takapyörän päällä. Yleisesti ottaen sähköpyörän on hyvä olla kevyt, koska silloin moottori pääsee vähemmällä. Sähköpyörä painaa tavallisesti noin 25 kg.
Ajotietokoneet olivat hetken ajan suosittuja tavallisissakin polkupyörissä, mutta sähköpyörissä on aina jonkinlainen ajotietokone. Halvempien ja kalliimpien sähköpyörien näytöissä ja ajotietokoneissa on vain vähän eroja. Useimmiten ne näyttävät aivan samat tiedot, mutta näytön koko ja esitystapa vaihtelevat. Ajotietokone kertoo ajonopeuden, avustuksen voimakkuuden, akun tilan, ajetun matkan ja muita vastaavia tietoja. Lisätoimintoja voivat olla esimerkiksi keskinopeuden ja pyöräilyn keston ilmoittaminen, mutta perustoiminnot ovat kaikissa malleissa lähes samat.
On edelleen melko harvinaista, että sähköpyörässä olisi valmiiksi asennettuna oma sovellus. Viime aikoina markkinoille on alkanut ilmestyä malleja, joissa sellainen on, mutta suurimmassa osassa kaiken hintaisia sähköpyöriä sovellusta ei ole. Sähköskoottereissa sen sijaan on lähes aina sovellus valmiina. Sovelluksesta on se hyöty, että tilastot saa helpommin esiin ja tiedot näkyvät pitkältäkin aikaväliltä vaivattomasti. Myös esimerkiksi turvallisuus voi parantua.
Jos sähköpyörän saa yhdistettyä sovellukseen, onnistuu myös gps-paikantimen tai bluetooth-lukon asentaminen. Jos haluat sähköpyörääsi sovelluksen juuri nyt, ovat vaihtoehdot harvassa, eivätkä ne ole kovin kehittyneitä. Olemme kuitenkin vakuuttuneita siitä, että vain parin vuoden kuluttua useimmissa sähköpyörissä on mahdollisuus ottaa sovellus käyttöön.
Tavallisella polkupyörällä polkeminen muuttuu raskaammaksi ja pyörä rullaa huonommin, kun renkaissa on liian vähän ilmaa. Samalla tavalla myös sähköpyörän moottori joutuu tekemään enemmän töitä, jos ilmaa on liian vähän. Kun renkaiden ilmanpaine on oikea, moottori pääsee vähemmällä ja pysyy kunnossa kauemmin. Akku on sähköpyörän ajan mittaan heikkenevistä osista kallein. On parasta ostaa heti kerralla mahdollisimman suuri akku, jota ei tarvitse ladata kovin usein. Suositus on, että akun ei koskaan pidä antaa tyhjentyä kokonaan ennen latausta, eikä sitä myöskään tarvitse joka kerta ladata aivan täyteen. Kun pidät akun kapasiteetin 10-90 prosentissa ja lataat sen silloin tällöin 100 prosenttiin, akun kuluminen on vähäisempää.
Sähköpyörä ei oikeastaan vaadi sen enempää huoltoa kuin tavallinen polkupyörä. Useimmat ihmiset ovat kuitenkin valmiimpia pitämään hyvää huolta sähköpyörästä, josta ovat maksaneet yli tuhat euroa. Tavallisia huoltotoimenpiteitä ovat ketjujen rasvaaminen ja jarrujen huoltaminen. Näiden lisäksi voi esiintyä akkuun tai moottoriin liittyviä ongelmia, mutta niitä ei pidä yrittää ratkaista itse. Kannattaa mieluummin viedä pyörä korjaamolle, jotta et vaaranna turvallisuuttasi tai pahenna ongelmaa.
Vaikka sähköpyörä tekeekin yleensä raskaimman työn puolestasi, tulee siinä kuitenkin olla kunnollinen vaihteisto. Jos vaihteita on vähän, esimerkiksi vain kolme, voi olla vaikea löytää tasoa, joka ei ole liian raskas, mutta ei myöskään niin kevyt, että tunnet polkevasi tyhjää. Kun vaihteita on enemmän, voit polkea itse niin kauan kuin se tuntuu miellyttävältä ja antaa moottorin hoitaa loput. Monissa sähköpyörissä on 7 vaihdetta, mikä onkin yleensä sopiva määrä. Niiden joukosta löydät aina hyvältä tuntuvan vastuksen. Yli 11 vaihdetta ei enää tee sähköpyörästä parempaa, vaan sopiva määrä on 7-11 vaihdetta.
Sähköpyörät voidaan pääsääntöisesti jakaa kolmeen ryhmään: perinteiset kaupunkipyörät, hybridimallit ja maastopyörät. Perinteinen kaupunkipyörä on kaikkein suosituin, ja se soveltuu parhaiten tasaiselle maalle ja työmatkojen ajamiseen. Hybridi on vankempi sähköpyörä, joka toimii hyvin kaupungissa, mutta pärjää myös monenlaisissa maastoissa. Nämä pyörät ovat tyypillisesti hieman vahvempia ja kestävämpiä. Viimeisenä on maastopyörä, joka on juuri sitä miltä se kuulostaakin, eli maastopyörä sähkömoottorilla. Nämä pyörät eivät sovellu kovin hyvin tasaisille teille suuren kitkan vuoksi, mutta sen sijaan ne toimivat erinomaisesti todella vaikeissa maastoissa, joissa kunnollinen pito on tärkeää.
Hihnavetoiset sähköpyörät ovat edelleen erittäin harvinaisia, mutta jos etsii tosissaan, voi sellaisenkin mallin löytää. Hihna on ketjua parempi sen vuoksi, että se ei ole metallinen. Se ei siis voi ruostua, eikä se tarvitse yhtä paljon huoltamista kuin ketju. Etenkin talvella ketjut kuluvat nopeasti, mistä ei hihnavetoisissa malleissa tarvitse huolehtia. Testitulosten mukaan kestävyyden pitäisi olla paljon parempi, ja normaalissa käytössä hihna kestää yhtä pitkään kuin sähköpyöräkin. Monet ovat myös kokeneet hihnavetoisen sähköpyörän äänen huomattavasti alhaisemmaksi. Huonoja puolia ovat korkeampi hinta ja se, että jos huoltoa kuitenkin tarvitaan, voidaan hihna helposti asentaa väärin paikalleen, jolloin se kuluu hyvin nopeasti.
Ennen sähköpyörän lopullista läpimurtoa oli tavallista tilata sähköpyörä ulkomailta. Sittemmin on tullut voimaan uusia lakeja ja vaatimuksia, joten jos ostaja ei ole perehtynyt asiaan kunnolla, saattaa hän saada sähköpyörän, joka onkin lain silmissä mopo. Myös tärkeät merkinnät, kuten CE-merkintä, saattavat puuttua, mikä tarkoittaa sitä, ettei tuote ole EU:n asettamien turvallisuuskriteerien mukainen. Tämä voi johtaa traagisiin onnettomuuksiin, etenkin kun sähköpyörässä on elektroniikkaa ja voimakas akku. Suomessa myytävät sähköpyörät ovat läpäisseet tarkastukset ja ovat siis aina korkealaatuisia.
Tuote | Teho | Kantama | Nopeus | Vaihteita | Paino | Akku | Jarrut | Renkaat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FitNord Ava 200 4.6 | 250 W | 70-110 km | 25 km/h | 8 | 23 kg | 540 Wh | Levyjarrut | 26-28'' |
Helkama E3 Sähköpyörä 4.4 | 250 W | 80-110 km | 25 km/h | 3 | 24 kg | 418 Wh | Levyjarrut edessä | 28'' |
FitNord Venture 300 4.3 | 250 W | 125-150 km | 25 km/h | 8 | 25 kg | 720 Wh | Levyjarrut | 28'' |
Swoop nasiten sähköpyörä City 4.2 | 250 W | 60-70 km | 25 km/h | 7 | 32 kg | 468 Wh | Levyjarrut | 28'' |
Swoop miesten sähköpyörä City 4.2 | 250 W | 60-70 km | 25 km/h | 7 | 32 kg | 468 Wh | Levyjarrut | 28'' |
Electra Townie Go! 5i Eq Step-thru 3.8 | 250 W | 40-80 km | 25 km/h | 5 | 24,55 kg | 500 Wh | Levyjarrut | 26'' |
Electra Townie Go! 7D EQ 3.7 | 250 W | 30-50 km | 25 km/h | 7 | 20,91 kg | 250 Wh | Levyjarrut | 27,5'' |